tisdag 26 juni 2007

Friterad rotselleri, Hoi Sin-marinerad entrecôte och wasabicrème

Dags att försöka efterapa maten på Buddakan i AC men trots ett idogt googlande har jag inte lyckats få fram vad Szechuan fries är för något (någon som vet? dela gärna med dig av din kunskap). Nu fick ett vagt smakminne styra valet av råvara i stället. Och valet föll på rotselleri.

Egentligen har jag nog inte prickat rätt på en enda råvara i den Stephen Starr-ska matkompositionen. Men det ger jag faktiskt fan i just nu. Min version blev inte så pjåkig den heller (sa han ödmjukt och klappade sig stolt på magen).


friterad rotselleri med entrecôte och wasabicrème

Och här följer nån sorts recept:

Köttet:
Börja med att marinera entrecôten i lika delar Hoi Sin-sås och japansk soja. Krossa en vitlöksklyfta och lägg i blandningen. Ställ undan i kylen minst 4 timmar.

Köttet grillas sedan med fördel på en kolgrill och den får gärna vara lite blodig (inte grillen - köttet). Anpassa grillningen så att köttet hinner vila invirat i aluminiumfolie ca 10 min. innan du skär upp det och serverar.

Wasabicrème:
2 delar créme fraiche
2 delar solrosolja
1 del majonäs
Wasabi efter tycke och smak - men fega inte, det ska kittla i näsan!!

Blanda samtliga ingredienser och smaka ev. av med lite salt.

Friterad roselleri:
Riven rotselleri
Ett knippe koriander
1 liter rapsolja

Börja med att riva rotsellerin. Riv den gärna grövre än den på bilden - det kommer i alla fall jag göra nästa gång. Jag använder den gamla handvevade grönsaksrivaren, men har du en matberedare är väl det att föredra.

Hetta upp oljan till 180 grader och fritera rotsellerin i omgångar till den fått lite färg. Låt rinna av på hushållspapper.

Fritera sedan hastigt koriandern så att den blir spröd.

Lägg upp lite tjusigt på varma tallrikar med lite machésallad i botten, rotselleri och koriander ovanpå. Lägg det trancherade köttet vid sidan om och ringla wasbicrèmen ovanpå. Komplettera med lite mer Hoi Sin-sås och sprinkla lite finhackad gräslök ovanpå.

Mums!!

Inga kommentarer: