måndag 28 april 2008

Våra vårprimörer blev paj

Nässlor. Måste hata dem, måste älska dem. Jag hatar dem för att de sticks och bränns och är irriterande seglivade som ogräs. Däremot är de ju smaskens att stoppa i sig. I alla fall när de är späda.

Nu har jag egentligen grannen att tacka för kvällsmaten. Utan bitterhet måste jag erkänna att det är hennes nässlor jag, i en gemensam ogräsaktion och primörjakt, skördat. Genom att glupskt rensa nässelbeståndet i tomtgränsen fick jag ihop en lagom mängd för middagen. En utsökt paj på nässlor, lök och ost.

nässlor

Recept (1 paj till 3-4 personer)

Pajdeg:
2 dl vetemjöl
100 g smör
1½ msk vatten

Pajfyllning:
2 st gula lökar
1 st purjolök
100 g nässlor
2 ägg
2 dl mjölk
150 g riven Kvibille cheddar (eller annan lagrad ost)
smör att steka i
salt, peppar

Börja med att gör pajdegen genom att knåda ihop smör och vetemjöl till en grynig massa (knåda inte för länge för då riskerar degen att bli seg). Knåda sedan in vattnet så att det blir en slät deg. Ställ in i kylen och låt vila medan du gör i ordning fyllningen. Börja med att skölja nässlorna. Förväll dem sedan i ca 5 min. Låt rinna av i ett durkslag. Under tiden som nässlorna förvälls, hackar du de båda löksorterna fint. Fräs sedan löken försiktigt så att den blir mjuk och genomskinlig.Kavla sedan ut degen tunt. Den ska passa i en låg form på ca Ø 22 cm. Förgrädda skalet i ca 10 min på 250 grader.

Vispa ihop ägg och mjölk. Blanda i ost, lök och nässlor. Salta och peppra.

Grädda i ugnen på 225 grader i ca 15 min eller tills stanningen har stannat.

Servera med en sallad. Jag hade lite knaperstekt bacon i min.

nässel- och lökpaj

4 kommentarer:

Anonym sa...

Den där pajen såg kalasgod ut.
Ska komma ihåg den nästa vår!?

Gott och blandat sa...
Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.
Gott och blandat sa...

Vad gott med paj! ;-)

Sailaja @ Indian Food sa...

Simple and nice recipe.