söndag 18 mars 2007

Klassisk pannbiff med lök

klassisk pannbiff med lök

Jag satt och bläddrade bland lite gamla recept och hittade detta på en klassisk pannbiff. Blev så sugen att jag var tvungen att slå slag i saken och veva ihop en smet.

Detta är nog ett ganska klassiskt recept, men jag har experimenterat fram min version för att efterlikna det som min farmor en gång lagade.

Recept på ett kilo färs (ca. 6 portioner):
1 kilo blandfärs
1,5 gul lök
2 ägg
1 dl ströbröd
1,5 dl mjölk/matlagningsgrädde (farmor använde nog kaffegrädde)
1 tsk salt
vitpeppar
smör att steka i


Sätt ugnen på 200 grader.
Blanda ströbröd och mjölk/grädde. Låt svälla ca. 10 min.
Riv 1,5 gul lök fint. Blanda ihop alla ingredienserna till smeten. Tag några varv med pepparkvarnen.
Forma pannbiffarna till stora köttbullar och platta ut.
Smält lite smör i en stekpanna.
Stek pannbiffarna 2-3 min. på varje sida tills de fått fin färg. Lägg över i eldfast form och efterstek i ugn i ca. 10 min.

Stekt lök:
Samtidigt som du steker pannbiffarna steker du även löken.

4 gula lökar
2 msk smör
Ev. 2 tsk socker

Skala och skiva löken. Smält smöret i en stekpanna och och bryn löken först på medelvärme och sedan på svag värme tills den är brun och mjuk. Eventuellt kan du strö över lite socker mot slutet som får karamelisera.

Brunsås:
Steksky från pannbiffen
0,5 köttbuljongtärning
1,5 tsk soja
2,5 dl matlagningsgrädde
2 dl mjölk
0,5 msk lingonsylt eller gelé
2 msk mjöl
Salt, vitpeppar

Vispa ihop mjöl med 1 dl av mjölken. Vispa i det i stekskyn från pannbiffarna.
Låt koka upp och späd med grädde och mer mjölk.
Lägg i buljongtäning. Vispa i soja och sylt/gelé.
Späd ev. med mer mjölk om såsen blir för tjock.
Låt koka upp igen och skjud sedan några minuter så att mjölsmaken försvinner.
Sila av i en finmaskig sil.

Servera med kokt potatis och råröda lingon.

Inga kommentarer: