måndag 7 maj 2007

Dagenefterrester

Ibland finns det inga gränser för kreativiteten. Eller är det bara ett helt vanligt hjärnsläpp?

Det var så att jag hade gjort lite maräng eftersom jag skulle bjuda mina arbetskamrater på den eminenta rabererpajen med jordgubbsmaräng som var med i senaste Buffé. Som ni vet får man äggula över när man gör maräng och den hade jag ingen lust att kasta bort. Så jag tänkte omelett på äggula.

Sedan kvällen innan fanns det dessutom en öppnad påse ostbågar i skafferiet som jag gått och lurat på hela söndagseftermiddagen men inte riktig kunnat motivera mig att gå loss på. Söndagspromenaden innehöll nämligen ett stopp hos Riccardos och en spade suuupergod citronglass. Nån måtta på de onödiga kalorierna får det ju vara.

Men om jag kan smyga in några ostepops i maten så borde det ju vara rättfärdigat - eller?

Sagt och gjort. En ny rätt var uppfunnen.

Toast med omelett, torkad skinka och ostbågar:

extra allt ostbågar och rubbet

Detta behövs (per pers):
1 skiva vitt lantbröd
2 äggulor
1 ½ msk mjölk
En lite näve ostbågar
2 skivor torkad skinka (av parmatyp)
Rikligt med hackad gräslök
Lite smör till stekning
Salt och peppar

Skär kanterna av brödet. Jag plockade fram pepparkaksformen och gjorde lite tjusiga hjärtan.
Vispa ihop äggulor och mjölk med en gaffel. Salta och peppra lätt.
Tärna skinkan och bryn den hastigt utan smör. Lägg åt sidan.
Stek omeletten - än en gång kom pepparkaksformen till pass eftersom jag stekte omeletten i den för att behålla mitt hjärttema.
När omeletten är klar ger du även brödet lite färg i stekpannan.
Lägg upp på tallrik och sprinkla skinka över. Krossa ostbågarna över anrättningen och avsluta med en rejäl dos finhackad gräslök.

Inte så dumt faktiskt.

1 kommentar:

Kristina Eriksson sa...

Det vill jag kalla innovativt!!