fredag 18 maj 2007

Stickmat

Hej gott folk.
Ja, ja, ja - jag vet att jag inte varit särskilt aktiv på bloggen denna vecka. Vet inte riktigt varför... En helgdag, lite vinõ som gjort en lite trött och mycket kirskål som jag inte varit sugen på att äta upp och för att hålla grannsämjan på topp varit tvungen att rensa bort ur landet. Eller lukat som vi säger här i Halland. Luka landet.

När mina föräldrar flyttade norrut till Göteborg för ett 15-tal år sen berättade mor min att hennes nya kollegor inte visste vad luka betydde. Möjligtvis kunde de dra någon koppling till en Susan Wega-låt, men det var allt.

Så för er som inte visste: Luka = rensa ogräs.

Min mors kollegor visste inte heller vad "fönsterträd" var för något.

Hur som. Grillning har jag i alla fall hunnit med mellan all lukning och fönsterträdsvattning.

Här är lite stickmat.

kebabspett på curry och koriander

Recept (ett gäng spett):
800 g lammfärs eller nötfärs
2 msk currypulver
eller
1 msk gul currypasta
2 vitlöksklyftor
1 ägg
1½ dl färska korrianderblad
salt och svartpeppar

Lägg träspetten i blöt ca 30 min (så slipper ni så svarta spett som jag fick).
Hacka koriander och blanda alla ingredienser i en bunke.
Forma köttfärs till en stor köttbulle och trä igenom ett träspett. Tryck till och forma om till en ovalare form.

Grilla över träkolsglöd och vänd spetten tre eller fyra gånger. Total grilltid ca 8-10 minuter.

Inga kommentarer: