måndag 29 januari 2007

Cognacs- och tryffelgrädde á la snik

"Om vi haft ägg hemma hade vi kunnat göra ägg och bacon om vi hade haft bacon!", var det nån som skojade när jag gick på gymnasiet eller högstadiet - jag minns inte.

Något liknande hände mig i förra veckan. Såg ett recept på sherry och tryffelgrädde och tänkte att det får det bli ikväll till kycklingen.

Jag visste att tryffeln var slut.

Det brukar den vara.

Den är i princip alltid obefintlig i bland mina råvaror. Jag fuskar med tryffelolja istället som den uppmärsamma läsaren redan konstaterat. Det får duga.

OK. Men sherry har jag ju hemma. Bombis.

Den var slut.

Madeira istället? Njaaee.

Cognac! Det är ju gott. Cognacssås till kyckling har man ju provat.

Och det blev rätt bra faktiskt. Tillräckligt gott för att jag ska våga dela med mig av detta superenkla recept.

Man tager ca. 1 dl. vispgrädde som vispas tills den bildas fasta toppar.
Sedan tager man 2,5 msk cognac och någon tsk tryffelolja (börja med några droppar och smaka dig fram till en smak du tycker är god). Vispa ihop.

Servera till kycklingfilé med förslagsvis rostade rotsaker med balsamicoreduktion.

IMG_6493
Något grönt på tallriken skulle sitta fint....

Inga kommentarer: