lördag 13 januari 2007

Umamibiff á la Jojje

Var i en danska huvudstaden för ett år sedan (jag har även varit där senare). Då lyckades jag boka ett bord till min fru och mig på hippa Umami på Store Kongensgade.
Cross over kitchen.
Japan möter Frankrike, typ.

Åt mycket gott. Inspirerad försökte jag hemma åstadkomma varmrätten. Rätt bra resultat faktiskt. Hoisinmarinerad biff (eller filé) men wasabi, pak choi, tomat och mandel.

Kompisens sambo, Malin (Malin- du är också min kompis), som aggerade försökskanin efterlyste detta recept idag.

Så ok:

Räkna med 150-200 g kött per skalle. Och välj något gott. Inte så noga vad, bara det är nöt, hyggligt mört och ser trevligt ut. VÄLJ BIFFEN, ENTRECôTEN eller FILÉEN.

Marinera kött i Hoisinsås, soja och vitlök (gärna över natten men minst 4 timmar). Mitt förslag är att läsa propotionerna till marinaden på burken till hoisinsåsen.

0,5 stånd pak choi per pers
4-5 körsbärstomater per pers
8-10 skållade mandlar per pers
1,5 sticklök (eller vårlök vad man nu ska kalla den)
0,5 vitlöksklyfta
Korriander
Olja
Hoisinsås
Soja
Salt
Peppar
Wasabi

Tillagning:
Värm ugn till 125 grader.

Plocka upp köttet ur marinaden och torka av det med hushållspapper. Bryn runt om i het stekpanna.

I med termometer i köttet, i mitten! Stek i ugnsfast form i mitten av ugen till temp. 59 grader ( om det är hel oxfilé).
Tag ut köttet ur ugnen, plocka ut termometer, stryk en rand wasabi över hela längden på köttet och låt det vila under aluminiumfolie ca. 15 min.

Under tiden:

Skålla tomater och mandel och skala dem (snittade tomater ner i kokande vatten tills skalet börjar släppa - kyl av i isvatten och skala - då behåller de spänsten)

Dela pak choi i separata blad
Hacka vitlök fint
Skiva sticklök i tre-centimeters stora bitar
Plocka korriandern

Värm nån deciliter raps- eller solrosolja i en wok. Oljan ska bli riktigt het. Börja med att fritera korriandern - låt rinna av på hushållspapper. Häll sedan av lite av oljan och woka vitlök (uuum doftar sååå gott) tills den får lagom med färg (gyllene - inte brun). I med pak choi. Woka tills pak choin känns nästan klar (smaksak) och häll i resten av grönsakerna + mer hoisinsås. Låt grönsakerna bli genomvarma och koka ihop vätskan till bra såskoncitens.

Smaka av med salt och peppar.

Skiva upp köttet i 4-5 cm bitar. Lägg pak choi-wok i botten på varma tallrikar och lägg det trancherade köttet ovanpå. Dra evnetuellt på lite mer wasabi. Garnera med den friterade korriandern.

Severa med glasnudlar, stekt ris eller kokt potatis slungad i lite olja och spiskummin.

Ät med pinnar! Det blir liksom roligare så...

Inga kommentarer: