tisdag 16 januari 2007

Kameran som försvann - då blir det "Äntligen hemma"


Vad är en matblogg utan matbilder frågar jag mig.
Och svarar: - Trist och tråkig!

Det får vi råda bot på. Men nu firade vi min fars statsantällning (han fyllde m.a.o. 65) i helgen och naturligtvis förevigades tillställningen digitalt.

Förvirrad i ett stormhärjat halland, bestämde sig tydligen kameran att temporärt bosätta sig hos mina föräldrar. Detta betyder att jag inte kan lägga upp de bilder jag planerat. Hade några tjusiga bilder på Baniljlasagnen.

De får vänta. Men jag är ivrig. Vill ha mer färg här.

Hittade några bilder jag tog för ett par månader efter att jag lagat nått ur en Gourmet från 03. Var dock inte hundra på alla ingredienser jag skulle delge er så jag fick rota fram tidningen på nytt.

Och där är hon igen. Lisa. Jag lovar, jag hade ingen aning om att hon var författare till artikeln som recepten var vidhäftade - inte förrän jag kollade idag.

Ursäkta, jag har knappt postat några inlägg på denna bloggen och hon figurerar i alla utom ett. Men jag lovar - jag är inte köpt. Jag har bara hamnat i den osynliga lisasfären. Måste bero på att hon är så himla produktiv.

"Äntligen hemma".
Det är titeln på artikeln som fanns i Gourmet 4/2003. En underhållande artikel som tar upp olika aspekter king hemlagat. Eller kanske mer smaken av hemlagat.

Maten.
I anslutning till artikeln fanns några recept på mumsiga rätter som jag gav mig på.
Och nu blir det äntligen bilder.



Grillad purjo med getost, ingefära och dill





Jag har dock för mig att jag bytte ut getosten mot dansk fetaost.
Det var det jag hade hemma.

Och det var gott det med.

Hemligheten är kokt, grillad purjo och ingefärasirap.
Sirapen görs på 50 g finhackad ingefära, 3/4 dl socker och 1/2 dl vitvinsvinäger som får koka ihop. Smaksätt rätten med rivet citronskal.
Grillat sidfläsk på färska bönor med mixad vinäger och rosmarinchili



Fläsket får först koka i en timma och sedan svalna i lagen för att senare grillas.
Sedan en klassisk vinägerdressing på:
1 1/2 msk dijonsenap
1 äggula
1 msk vitvinsvinäger
1/2 dl neutral olja
salt och vitpeppar

Rosmarinchili:
1 röd finhackad chili
1/2 dl socker
1 dl vitvinsvinäger
1 msk finhackad rosmarin
Koka upp allt utom rosmarinen tills det blir glasliknande bubblor. Dra kastrullen av värmen och tillsätt rosmarin.

Koka bönor lättsaltat vatten, häll av och vänd ner vinägerdressing och finhackad schalottenlök. Lägg det grillade fläsket ovanpå och ringla över rosmarinchilin Piffa till med ärtskott.

Bräserad högrev med dragon och oliver + rostad palsternacka


1 kg högrev
4 palsternackor
1 morot
1 gul lök
1 hel vitlök
1 msk tomatpuré
1 l vatten
1/2 flarra rött
2 köttbuljongtärningar
1 msk smör
salt, peppar
ev. Maizena till redning

strimlat skal av 1/2 citron
1/2 schalottenlök i tunna ringar
färsk dragon
svarta oliver

Skala vitlök, lök och morot. Skär ner lök och morot i mindre bitar.
Bryn köttet runt om tillsammans med vitlök, morot, lök och tomatpuré.
Tillsätt vatten, rödvin (jag säger som Keith Floyd "if you can't drink it, don't cook with it") och buljong. Låt koka upp och skumma av. Sjud i ca 4 timmar.

När det återstår en timme på köttets koktid börjar du baka palstenackorna.
Smörj dem med olivolja och lägg dem tillsammans med 1 vitlöksklyfta i ett knyte av aluminiumfolie. Baka i 175 grader i en timme.

Tag upp köttet och låt det svalna. Reducera under tiden vätskan tills ca 4 dl återstår. Vispa i smöret. Smaka av med salt och peppar. Red ev. av med Maizena.

Skär upp köttet och värm det i såsen. Lägg upp på tallrikar och garnera med citronskal, schalottenlök, färsk dragon och oliver.

Dela palsternackorna på längden och rosta dem i ett grilljärn.
Lägg till sist på de rostade palsternackorna.



Inga kommentarer: