söndag 25 februari 2007

Bakimaten: ett

Rågbröd

rågbröd

Receptet på detta bröd hittade jag på gourmet.se. Men något gick galet när jag knådade ihop degen. Kladdigt. Propotionerna stämde inte. Eller så hade jag fel sorts mjöl.

Stor frustration utbröt i köket. Jag hatar kladdiga degar som fastnar på händerna. Vet inte varför. Jag lyckades dock balansera i rätt mängd vetemjöl och rågmjöl och slutresultatet blev riktigt lyckat.

Dessutom - när jag tidigare idag skulle skära upp några skivor bröd var det något som tog emot. Något hårt. Döm om min förvåning att hitta min vigselring inbakad i brödlimpan. Hustruns kommentarer var halvsyrliga.

Nedan följer reviderat recept (utan vigselringar):

1 l vatten
50 g jäst
1 dl kesella
1/2 dl olja
2 msk salt
1 msk socker
1,2 kg vetemjöl
750 g grovt rågmjöl
2 nävar solroskärnor
lite mjöl till utbakning


Lös jäst i 37 gradigt vatten. Tillsätt socker, salt, kesella och olja. Blanda i mjölet och en ordentlig näve solroskärnor och knåda länge och väl till en smidig blank bulle. Låt jäsa under bakduk 30-40 min.

Dela degen i 3 eller 4 delar och forma till limpor. Placera på plåt med bakplåtspapper. Låt jäsa ytterligare 30-40 min.

Snitta degen lite lätt på ovansidan och strö över lite solroskärnor. Baka sedan på nedre falsen i ugen på 200 grader i 30-40 min. Spaya gärna med en blomspruta med vatten i ugnen ett par gånger under baktiden.

Låt bröden svalna utan duk på ett galler.

Inga kommentarer: