onsdag 7 februari 2007

Det puttrar en Ragù alla Bolognese på spisen

Matälskaren har utlyst tävling i Bolognesekockeri. Det är klart man ska vara med och just nu står mitt bidrag och puttar i godan ro på spisen.

Det blir sen middag ikväll...

För att sno ihop denna, förhoppningsvis, eminenta smakupplevelse fick diverse inköp göras på väg hem från jobbet.

Jag begav mig till den lokala köttbutiken, Gudagott, för att få det bästa den här stan kan erbjuda.

Med mig därifrån hade jag alldeles nymald nötfärs på kött från Mostorps gård och en vacker bit rimmat fläsk från Gudmundsgården. Dessutom hade mina ögon fallit på denna lilla krabat:

karljohansvamp

Karljohansvamp är den lilla extra umamikicken i den puttrande Bolognesen. Den här trevliga burken kommer från Örtodlarna och t.o.m. svampplockarens namn och telefonnummer står angivet på burken. Kan ju vara bra att veta om man skulle drabbas av plötsliga magkramper eller hallucinationer ;-).

35 spänn för 10 gram. Det får det vara värt nu när man inte fick på sig stövlarna i höstas och skördade sin egen funghi.

Imorgon anmäler jag min Bolognese till tävlingen. Då får ni receptet också.

Edit: Här hittar du receptet.

Inga kommentarer: