onsdag 11 april 2007

Kirskål on wheat

Kirskål

Jag har suttit och flippat runt på sidor som handlar om utrotning av ogräs. I mitt fall huvudsakligen kirskål.

Någon förslog att man skulle äta upp den, och jag tänkte varför inte. Ge det ett försök, sa jag till mig själv.

Jag har naturligtvis tidigare hört talas om att kirskålen är ätbar. Ska funka som nässlor eller spenat. Någon föreslog att man kan servera det på bröd. Och så fick det bli.

Recept (till ett provsmak á 2 brödbitar):
2 skivor ljust (lant)bröd
1 liter kirskål (löst packad)
1 vitlöksklyfta (finhackad)
Några gräslöksstrån
Rapsolja (jag kör med min halländska men en god olivolja är ett nog så bra val)
Smör
Salt och svartpeppar

Plocka späda blad av kirskål. Skölj väl och förväll dem en minut. Häll av och hacka lite grovt.
Rosta bödbitarna i olja i en het stekpanna. Lägg upp på tallrikar.
Klicka i smör i den heta stekpannan och bryn hastigt kirskål och vitlök. Lägg upp på brödet.
Salta och peppra. Garnera med gräslök och ringla lite olja över.

Inte så dumt faktiskt.

Kirskål på bröd

2 kommentarer:

Ilva sa...

Så kul att se, min pappa gjorde alltid sallad på deras kirskål!

Anonym sa...

Så man kan äta kirskål rå också? :)